Kossak Wojciech
(1857 - 1942)
Artystyczne spełnienie osiągnął w tematyce historyczno-patriotycznej, batalistycznej odnoszącej się do epopei napoleońskiej, powstania listopadowego, I wojny światowej i wojny polsko-bolszewickiej. Reprezentował dużą biegłość techniczną, dobrą kompozycję, trafne uchwycenie ruchu i realiów historycznych, kostiumowych i wojskowych. Podejmował też gatunek portretu z celną, chociaż niekiedy idealizowaną charakterystyką modeli. Odniósł duże sukcesy już na początku kariery, co, w połączeniu z łatwością tworzenia i mnogością zamówień, spowodowało osłabienie rozwoju artystycznego, zaniedbanie koloru, powielanie replik, wreszcie powierzchowność i manierę. Spuścizna obejmowała ok. 2000 obrazów, m.in.: Olszynka Grochowska (1886), Śmierć Sowińskiego (1892), Ułańskie zaloty (1898), Bitwa pod Kircholmem (1928), oraz panoramy: Racławice (1892-1894, m.in. z J. Styką), Przejście przez Berezynę (1895, m.in. z J. Fałatem). Ponadto obrazy: Polowanie cesarskie w Gödöllö (1887), Polowanie w Antoninach (1909), portrety osobistości: Wilhelma II, Franciszka Józefa I, marszałka Focha, J. Piłsudskiego, I. Mościckiego.
Lokalizacja: kwatera XIIb płn., aleja główna grobowiec rodzinny (mapka)
Na zdjęciu grób, w którym pochowany został Wojciech Kossak.